tofferi.fi - koulu

login

Arviointi

Nykyisessä opetussuunnitelmassa arviointi on varsin monimutkaista. Arvosana ei tule suoraan koenumeroista, vaan ne pitäisi antaa alla olevien tavoitteiden saavuttamisen mukaan.

Taulukossa esimerkkinä tavoitteet kasiluokkalaisille matematiikkaan. Osa tavoitteista T1 - T20 puuttuu, koska ne kuuluvat muille luokille.

Muilla luokilla (7lk, 9lk) on hiukan eroavat tavoitteet, mutta useimmat tavoitteista ovat saman suuntaisia.

8lk tavoitteet ja arviointi

Tavoite Arviointi numeroille 5 ja 9

T1 motivaatio, myönteinen minäkuva ja itseluottamus matematiikan oppijana

Ei arvioida

T2 vastuu matematiikan oppimisesta sekä yksin, että yhdessä toimien

5: Ohjattuna aloittaa työskentelyn ja ylläpitää sitä

9: Ottaa vastuuta myös ryhmän toiminnasta ja pyrkii kehittämään sitä

T3 opittujen asioiden välisten yhteyksien havaitseminen ja ymmärtäminen

5: Ohjattuna havaitsee asioiden välisiä yhteyksiä

9: Osaa itse yhdistää oppimiaan asioita ja selittää mistä yhteydet johtuvat

T4 täsmällinen matemaattinen ilmaisu suullisesti ja kirjallisesti

5: Osaa ilmaista matemaattista ajattelua ohjattuna

9: Osaa ilmaista matemaattista ajatteluaan perustellen

T5 osaa ratkaista loogista ja luovaa ajattelua vaativia tehtäviä

5: Ymmärtää ongelman ohjattuna, ja ratkaisee osia ongelmasta

9: Ratkaisee ongelman ja tutkii onko muita ratkaisuvaihtoehtoja

T6 arvioi ja kehittää ratkaisujaan

5: Ohjattuna selittää ratkaisun ja miettii onko tulos "järkevä"

9: Arvioi ja tarvittaessa kehittää ratkaisuaan

T7 matematiikan soveltaminen muissa oppiaineissa ja elämässä

5: Huomaa matematiikan käyttötapoja ja tietää miksi matematiikkaa on tarpeen käyttää

9: Osaa antaa esimerkkejä matematiikan käytöstä. Käyttää matematiikkaa eri tilanteissa.

T9 käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa matematiikan opiskelussa

5: Käyttää matematiikan opiskeluun sopivaa sovellusta

9: Käyttää sovellusta tutkivassa työskentelyssä

T10 päättely- ja päässälaskutaidot

5: Lyhyet laskut sujuvat pääsälaskuna

9: Pystyy laskemaan monivaiheisia laskuja päässälaskuna

T11 laskeminen rationaaliluvuilla (kokonais- ja murtoluvuilla)

5: Yhteen ja vähennyslaskut kaikilla luvuilla. Murtoluvun kertominen kokonaisluvulla

9: Rationaaliluvut ongelmanratkaisutehtävissä

T12 reaaliluvut (kokonais- ja murtolukujen lisäksi kaikki desimaaliluvut)

5: Osaa laittaa desimaaliluvut lukusuoralle ja tietää milloin pitää pyöristää

9: Ymmärtää tarkan arvon ja likiarvon eron

T14 tuntemattoman käsite ja yhtälönratkaisu

5: Yhdistää samanmuotoisia termejä, ohjattuna ratkaisee 1. asteen yhtälön, päättelee 2. asteen yhtälön jonkin ratkaisun

9: Tuntemattoman sujuva käyttö ja yhtälön käyttö ongelmanratkaisuissa

T17 suorakulmaisen kolmion ja ympyrän ominaisuudet

5: laskee hypotenuusan pituuden, tutkia suorakulmaisuuden kolmiosta, ympyrän käsitteet ja kehän pituuden laskeminen

9: Osaa käyttää pythagoraan lausetta monipuolisesti sekä trigonometriaa ongelmanratkaisussa

T18 pinta-alojen ja tilavuuden laskeminen

5: muuntaa tavallisia yksiköitä, osaa laskea suorakulmion pinta-alan ja suorakulmaisen sämriön tilavuuden

9: osaa laskea moniosaisen tasokuvion pinta alan, kappaleen tilavuuden, vaipan pinta alan sekä hyödyntää osaamistaan ongelmanratkaisussa

T20 algoritminen ajattelu ja ohjelmointi

5: tunnistaa algoritmin askeleet ja testaa valmiita ohjelmia

9: hyödyntää ohjelmointia ongelmien ratkaisussa, muokkaa ja kehittää ohjelmaa